سئو تکنیکال چیست و چه کمکی به سایت ما می کند؟

۳ بازديد

 

 

چک لیست سئو تکنیکال به معنای سئو فنی و همچنین آماده سازی سایت جهت درک درست گوگل از محتوای آن و رابطه بین صفحات سایت می باشد. در ادامه به مهم ترین عناصر و بررسی چک لیست سئو تکنیکال می پردازیم تا بتوانیم از آنها برای افزایش بازدید و بازدید از وب سایت و در نتیجه میزان فروش استفاده کنیم. اولین و مهمترین قدم این است که سایت را بررسی کنیم تا بدانیم در چه وضعیتی هستیم و سپس می توانیم برای حل مشکلات وب سایت از راه حل های موجود برنامه ریزی کنیم.

سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال همانطور که از نام آن پیداست مجموعه ای از فعالیت های فنی مرتبط با سایت است که از نظر موتورهای جستجو قابل اهمیت است. فعالیت هایی که باعث افزایش سرعت سایت، درک بهتر مطالب سایت توسط ربات های موتور جستجوگر و ... می شود، البته نگران نباشید. با کمک سایت های وردپرسی و افزونه های پرکاربردی که برای آنها طراحی شده است، می توان با چند افزونه و بدون نیاز به دانش تخصصی، سئوتکنیکال زیادی را انجام داد. بیایید به مرحله اول برویم:

1- دامنه اصلی سایت را انتخاب کنید

به عنوان اولین قدم در سئو تکنیکال، دامنه اصلی سایت را انتخاب کنید. البته می دانم که نام آن را قبلا انتخاب کرده اید، اما منظورم انتخاب دامنه و همچنین پیشوند اصلی و پروتکل امنیتی مورد نظرتان است. شاید ندانید که وب سایت شما می تواند به روش های مختلف در وب نمایش داده شود. مثلا با یا بدون www، با یا بدون http و...

از آنجایی که گوگل وب سایت ها را با URL شناسایی می کند نه با فرم و محتوای آنها، اگر دامنه اصلی را انتخاب نکنید، این موتور جستجو ممکن است آدرس های مختلف وب سایت شما را به عنوان سایت هایی با محتوای تکراری شناسایی کند! پس در این مرحله بسیار مراقب باشید. اگر مطمئن نیستید که چگونه همه آدرس های سایت را به یک آدرس تغییر مسیر دهید، این موضوع را با طراح سایت یا پشتیبانی ارائه دهنده هاست خود در میان بگذارید.

2- Ssl را فعال کنید

خب تا دو سه سال پیش در دوره های آموزشی سئو که برگزار کردیم از عموم مردم خواستم تا حد امکان SSL را در سایت خود فعال کنند تا گوگل چند امتیاز بیشتر به آنها بدهد. اما امروز، این بیشتر از درخواست است! با توجه به حساسیت گوگل به امنیت اطلاعات کاربران، در صورتی که در آدرس سایت شما SSL وجود نداشته باشد، کاربرانی که قصد ورود به آن را دارند با خطای “unsecure site” مواجه می شوند و این مشکل به شدت برای سئو سایت شما مضر است.

بنابراین SSL را از ابتدا فعال کنید. این پروتکل چیزی است که باعث می شود آدرس سایت شما از HTTP به HTTPS تغییر کند. برای فعال کردن آن می توانید سالانه هزینه ای را به یک شرکت میزبان پرداخت کنید. علاوه بر این، می توانید میزبانی رایگان SSL خود را فعال کنید. توجه داشته باشید که آدرس سایت شما بدون HTTPS و با HTTPS به عنوان دو سایت مختلف توسط گوگل قابل تشخیص است. بنابراین پس از فعال کردن SSL، نسخه اولیه را روی گوگل قرار دهید.

3- صفحات 404 را حذف کنید

اگر صفحه ای در وب سایت خود داشته باشید و آن را حذف کنید اکنون آدرس آن به صفحه 404 تبدیل می شود که به شدت برای سئو سایت شما مضر است. در این حالت باید از تغییر مسیر صفحه استفاده کنید. با تغییر مسیر یک آدرس، پس از وارد کردن آن، کاربران و ربات های موتور جستجو به صورت خودکار به صفحه مورد نظر منتقل می شوند که می تواند صفحه لینک شده به آن یا صفحه اصلی سایت باشد.

برای تغییر مسیر صفحات نیز می توانید از افزونه های SEO، UAST، Rank Meth یا ریدایرکت تخصصی استفاده کنید. اگر می خواهید روش هایی مانند ریدایرکت کردن که برای صفحات ۴۰۴ و لینک های شکسته استفاده می شود را یاد بگیرید و همچنین اگر می خواهید تا تبدیل به یک سئو کار ماهر شوید حتما از مطالب و آموزش رایگان سئو وبسایت خانوم سین کمک بگیرید.

4- سرعت سایت را افزایش دهید

حتما می دانید که سرعت سایت تاثیر زیادی بر سئو آن دارد. این بدان معناست که اگر تمام 200 فاکتور سئوی سایت را دنبال کرده باشید، اما کاربران نتوانند با سرعت مناسب به وب سایت شما دسترسی داشته باشند، گوگل رتبه خوبی را در نتایج به شما نخواهد داد. چون سرعت پایین باعث افزایش نارضایتی کاربران می شود، آنها سایت را ترک می کنند و نرخ پرش را افزایش می دهند. اما چگونه سرعت سایت را افزایش دهیم؟ خوب، صادقانه بگویم، برای مبتدیان سئو ممکن است کمی سخت باشد. اما در هر صورت، این فعالیتی است که باید انجام شود. من به شما پیشنهاد می‌کنم که روی بهینه‌سازی سرعت وسواس نداشته باشید و راه‌حل‌هایی را پیاده‌سازی کنید که پیاده‌سازی آن‌ها برای شما آسان است در شروع این کار. برای مطالعه به مقاله افزایش سئو سایت در وبسایت خانوم سین مراجعه کنید. توجه داشته باشید که اکثر راه حل های موجود در این مقاله با استفاده از افزونه های وردپرس قابل انجام است و نیازی به نگرانی نیست.

5- سایت مپ را فعال کنید!

در مرحله پنجم سئو تکنیکال باید نقشه سایت را فعال کنید. به طور خلاصه: نقشه سایت فایلی است که لینک تمام صفحات سایت شما را ذخیره می کند. به این ترتیب ربات های موتورهای جستجو می توانند در مدت زمان کوتاهی به تمامی صفحات شما دسترسی داشته باشند و با مشکل کمتری آن ها را ایندکس کنند.

فعال کردن نقشه سایت سرعت ایندکس شدن سایت شما توسط روبات ها را افزایش می دهد. اما چگونه آن را فعال کنیم؟ این موضوع در مقاله آموزش نقشه سایت توضیح داده شد اما به عنوان یک راه حل ساده می توانید افزونه Yoast SEO یا پلاگین Rank Meth SEO را در سایت خود نصب کنید. این دو افزونه به طور خودکار نقشه سایت را ایجاد، دانلود و به روز می کنند. پس از نصب یکی از آنها، به example/sitemap.xml بروید (به جای مثال آدرس سایت خود را جایگزین کنید) و مطمئن شوید نقشه سایت بارگذاری شده است.

6- ساختار سایت را تنظیم کنید

توضیح این قسمت از سئو تکنیکال ممکن است کمی سخت باشد، سعی می کنم با یک مثال آن را برای شما توضیح دهم، اما بهتر است برای درک مفهومی بیشتر این قسمت، مقاله سئو برپسب ها را در وبسایت خانوم سین مطالعه کنید.

ببینید، وب سایت شما ساختار خطی ندارد. یعنی اینطور نیست که برای هر کلمه در گوگل یک صفحه جداگانه برای سئو ایجاد کنید و در آنجا متن بنویسید و منتظر بمانید تا به صفحه اول برسیم. کلمات خاصی در سایت شما باید در صفحات دسته بندی سئو شوند. به عنوان مثال، اگر شما یک سایت فروش محصولات دیجیتال هستید، نمی توانید به صفحه «خرید از طریق موبایل» با مقالات و متن مراجعه کنید. این صفحه ای است که باید در دسته ای از محصولات موبایل شما سئو شود، دقیقاً همانطور که دیجی کالا یا سایت های دیگر انجام داده اند. در این قسمت از سئو سایت باید ساختار سایت خود را با دقت تنظیم کنید. صفحات دسته بندی و برچسب را انتخاب کنید و آنها را به موقع بسازید. علاوه بر این، باید صفحات مهم و ارزشمند سایت را در منو قرار دهید. لینک به صفحاتی مانند:

صفحه اصلی،

صفحه وبلاگ،

صفحه فروشگاه،

دسته بندی های مهم فروشگاه،

دسته بندی های مهم وبلاگ،

و…

می توان آن را در منوی سایت قرار داد. علاوه بر این، باید در دادن لینک های داخلی به این صفحات و اهمیت دادن به آنها کمی وسواس به خرج دهید.

نکته: توجه داشته باشید که ساختار یک سایت استاندارد به گونه ای است که کاربر می تواند با 3 کلیک به صفحه مورد نظر دسترسی پیدا کند. به این مشکل صفحه مرگ نیز می گویند و نشان می دهد که اگر کاربر شما می خواهد به صفحه موبایل سایت برسد، نباید چندین صفحه مختلف را طی کند. برعکس ساختار سایت باید به گونه ای سازماندهی شود که کاربر بتواند در مدت زمان کوتاه و با کمترین کلیک ممکن به هدف مورد نظر خود برسد. بنابراین از عمیق تر شدن صفحات خودداری کنید.

سعی کنید در سایت‌های خود حتماً از صفحه تماس با ما استفاده کنید.در مقاله صفحه تماس با ما از وبسایت خانوم سین یاد میگیرید که اطلاعات تماس ، آدرس، شماره تماس شرکت، ایمیل و ... چگونه به وبسایت شما اعتبار می دهد.

 

7- ریسپانسیو سایت را بررسی کنید

نکته مهم دیگر در سئو تکنیکال، واکنش گرا بودن سایت است. وب سایت شما باید در همه صفحه ها از جمله دسکتاپ، موبایل، تبلت و غیره به خوبی نمایش داده شود. البته اکثر قالب های وردپرس به صورت پیش فرض واکنش گرا هستند، اما برای اطمینان می توانید به ابزار mobile friendly گوگل مراجعه کنید و مطمئن شوید که سایت شما یک وب سایت بهینه از نظر گوگل است.

8- به خطاهای سرچ کنسول اهمیت بدهید

کنسول جستجوی جدید گوگل اطلاعات بسیار مهمی در مورد وب سایت شما و خطاهای داخلی آن ارائه می دهد. این خطاها مربوط به سرعت سایت، صفحات دارای مشکل ایندکس، صفحات 404 و غیره است. بنابراین هر از گاهی وارد سرچ کنسول شوید، به بخش Coverage و همینطور Enhancements بروید. گاهی اوقات تشخیص خطاهای ارائه شده در بخش Coverage به دلیل انگلیسی بودن محتوای آنها دشوار است. در حال حاضر از مقالات فارسی در سطح وب که روی هر خطا نوشته شده است استفاده کنید.

9- amp

و در نهایت آخرین مرحله سئو تکنیکال سایت شامل amp صفحات می باشد. اجرای این موضوع مانند نمودار اجباری نیست، اما می تواند به نقطه مثبتی برای سئوی سایت شما تبدیل شود. شما با amp کردن یک صفحه در سایت خود (که با استفاده از کدنویسی یا افزونه های وردپرس انجام می شود)، آن صفحه را در پایگاه داده گوگل ذخیره می کنید. بدین ترتیب کاربران موبایل پس از مشاهده آن در نتایج و کلیک بر روی آن، در کمتر از یک ثانیه وارد سایت گوگل و اساسا صفحه شما می شوند. Amp کردن صفحات سایت تاثیر مثبتی بر تجربه کاربر دارد و به سئو کمک می کند. در صفحات جستجو، صفحات تقویت شده با نماد فلش را خواهید دید. توجه داشته باشید که amp برای همه صفحات قابل اجرا نیست. برای مثال صفحاتی مانند صفحه خرید که دارای دکمه های JS هستند در صورت amp عملکرد خود را از دست می دهند. پس قبل از اجرای آن تحقیق کنید.

 

کلام آخر

مراحل سئو سایت سوال مهمی است که هر کسب و کاری که می خواهد در فضای آنلاین فعال باشد به آن نیاز دارد. چه آنهایی که سالها در این زمینه فعال بوده اند و چه آنهایی که می خواهند وارد شوند. نحوه سئو سایت، موارد مهمی که باید رعایت کنیم و نکات اضافی دیگری که به شما کمک می کند از طریق سئو به نتایج بهتری دست یابید، همیشه دغدغه افرادی بوده است که متخصص سئو نیستند، اما کارشناسان سئو آن را دوست دارند! در این مقاله از وبسایت خانوم سین بدون درگیر شدن در کلمات و اصطلاحات پیچیده تمامی مراحلی که برای سئو نیاز دارید را به زبان ساده بیان کرده ایم.

می دانیم که امروزه در هر حوزه ای تعداد زیادی وبسایت وجود دارد که اغلب آن ها نیز در حال فعالیت و تلاش برای رسیدن به رتبه 1 تا 3 در موتورهای جستجو هستند امــا آنچه که مهم است ماندن در لینک های برتر است زیرا پس از رسیدن به جایگاه و رتبه برتر هر لحظه ممکن است رقیب جایگاه شما را تصاحب کند.

در این مقاله سعی شد تا مسئله چک لیست سئو تکنیکال بصورت کامل بررسی شود، اما در صورت هر گونه سوال و ابهامی می توانید از طریق وبسایت خانوم سین نظرات، سوالات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.